انواع فراوری سنگ ساختمانی

جهت استفاده از سنگ‌ها در فضای مختلف ساختمان لازم است بر روی سطح آن‌ها پرداخت‌هایی متناسب با فضایی که قرار است در آنجا استفاده شود، انجام گیرد. پرداخت سنگ یا فینیشینگ بخشی از فرآیند تولید سنگ است که انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

فرآوری سنگ تیشه‌ای

از قدیم مرسوم بوده که سطح روی سنگ را با ابزار تیشه‌ای که روی سنگ به حالت‌های جای ناخن درآمده تیشه‌ای کنند. این کار به دلایل مختلفی انجام می‌شد، اگر از سنگی لازم باشد در کف ساختمان استفاده شود تیشه‌ای کردن باعث می‌شود که از میزان لیز بودن سطح سنگ کم شود و باعث اصطحکاک بیشتری ‌شود. این کار را معمولاً بر روی سنگ‌هایی که برای کف فضاهای عمومی یا روی پله‌ها استفاده میشوند انجام می‌دهند.

در بعضی مواقع نیز عمل تیشه‌ای کردن بر روی سنگ‌های نما صورت می‌گیرد. این عملیات را بیشتر روی سنگ‌های تراورتن و یا بعضی از سنگ‌های لایمستون مانند سنگ سمیرم انجام می‌دهند و زمانی‌که سنگ  تیشه می‌شود، سفیدتر و روشن‌تر به نظر می‌آید. به‌صورت کلی سنگ‌ها در مواقعی که ساب خورده می‌شوند رنگ واقعی خود را که کمی تیره‌تر است نمایان می‌کنند بنابراین با تیشه‌ای کردن این سنگ آن را روشن‌تر جلوه می‌دهند.

پالیش یا ساب

این فراوری متداول‌ترین مدل فرآوری سنگ می‌باشد  باعث صیقلی‌تر شدن سنگ شده و لطافت خاصی به سنگ می‌دهد، پس از اینکه سنگ را برش داده وارد دستگاه ساب می‌کنند (نحوه ساب توسط دستگاه‌های مختلف باهم متفاوت می‌باشد)، اما نکته مورد اهمیت این است که هر سنگ قبل از ساب باید کاملاً از سطح سالمی برخوردار باشد و اگر سنگ دارای شکستگی یا ترک باشد قبل از انجام عملیات ساب توری رزین روی آن انجام می‌گیرد.

فِلیم کردن

در روش فلیم کردن سطح روی سنگ را می‌سوزانند که هم به‌صورت دستی و هم توسط ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود. این عملیات باعث ایجاد ناصافی و زبری بر روی سنگ می‌شود.

روش دیگر سند بلاست و شات بلاست است، در روش سند بلاست سنگ سطح سنگ با ماسه‌های پرفشار زبر می‌شود و در شات بلاست با ساچمه‌های فلزی سطح سنگ را زبر می‌کنند، در هر دو این روش‌ها با توجه به مدت‌زمان قرارگیری سنگ در دستگاه مقدار زبری آن مشخص می‌شود.

رزین کاری در فرآوری سنگ

یکی دیگر از روش‌های فرآوری سنگ که جهت پر کردن حفره‌های سنگ باهدف مقاوم‌سازی و افزایش کیفیت انجام می‌شود رزین کاری می‌باشد، رزین پلی‌استر در حالت‌های مایع جامد و نیمه جامد موجود می‌باشد. رزین‌ها هم شفاف هستند و هم  در حالت‌های رنگی یافت می‌گردند، آنچه که امروزه در تمامی سنگ‌بری‌ها یافت می‌شود رزین‌های بی‌رنگ است، این روش علاوه بر قیمت مناسبی که دارد نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی نداشته و می‌توان با کاردک به روی سنگ کشید. سنگ پس از عملیات پیش‌ساخته کاملاً خیس می‌شوند و نیاز است که قبل از تماس با رزین کاملاً خشک گردند.

  • نگین سنگ کویر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

فروش سنگ ساختمانی و صادراتی

نگین سنگ کویر عرضه کننده انواع سنگ های ساختمانی بصورت داخلی و صادراتی

تولید انواع سنگ های ساختمانی از جمله سنگ لایمستون ، سنگ مرمریت ،سنگ تراورتن ، قلوه سنگ و سنگ رودخانه ای ، سنگ تزیینی ، آجر سنگ ، موزاییک سنگ و...
www.neginstone.ir
www.neginstone.com
طراحی شده توسط نگین سنگ کویر تمامی حقوق این وبلاگ متعلق به نگین سنگ بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد